Isnin, 12 Disember 2011

Kejatuhan Amerika dan Masa Depan Dua Sistem Politik

  Kejatuhan Amerika tidak perlu menjadi keruntuhan yang lengkap - ia adalah, selepas semua, sebuah negara yang telah berjaya mencipta semula negaranya banyak kali sebelum ini. Tetapi hari ini ia tidak lagi tertentu atau malah mungkin - bahawa segalanya akan berubah akhirnya. - Der Spiegel

Dunia seperti yang kita tahu ia adalah terlibat dalam krisis politik yang berpanjangan yang mengancam untuk membentuk semula susunan politik yang sedia ada selama beberapa dekad yang akan datang. Yang dipertaruhkan adalah nasib dua sistem politik yang berkait rapat dan perlahan-lahan terurai kepada pihak yang bertentangan dengan dunia.

Di Barat, Kesatuan Eropah (EU) yang besar, sebaik sahaja kubu kestabilan dan kuasa mengancam pada ambang kemusnahan. Krisis euro-hutang yang melanda benua Eropah mengancam untuk melepaskan kuasa-kuasa diktator nasionalisme yang kekal dorminan selama beberapa puluh tahun.

Di Timur, dunia Arab yang diperhambakan oleh rejim autokratik yang ditaja oleh kuasa-kuasa Eropah yang lama jatuh seperti domino, dan melancarkan kuasa-kuasa perubahan yang dinamik dan belum lagi dicuba.

Peristiwa-peristiwa ini apabila dilihat melalui kanta optimis ditafsirkan secara positif oleh sesetengah; Eropah akan muncul lebih kuat dan lebih bersatu berbanding sebelum ini, dan dunia Arab akan bertukar menjadi oasis kebebasan dan demokrasi.

Apabila dilihat melalui prisma realisme muncul gambaran yang benar-benar berbeza. Percubaan pasca-moden Eropah yang pantas akan berakhir, dan dunia Arab akhirnya membebaskan dirinya daripada belenggu jahat penjajahan dengan mencabut rejim autokratik yang pro-Barat. Di atas kehancuran kedua-dua sistem politik adalah kebetulan, dan adalah terikat dengan kemerosotan global Amerika. Dalam banyak cara, sistem politik di Eropah dan dunia Arab produk hegemoni Amerika dan tipu daya mereka.

Rancangan Marshall yang disediakan persiapan besar bagi Amerika untuk mengawal kecenderungan untuk berperang di Eropah dan membendung cita-cita untuk mencari dan mengekalkan tanah jajahan di luar negara. Pasca Perang Dunia II, pemimpin-pemimpin Amerika berusaha untuk mengurangkan dominasi Eropah di dunia. Sebagai ahli sejarah John Lumberton Harper meletakkan Presiden Amerika Syarikat, Roosevelt mahu "untuk membawa jumlah pengurangan radikal di dalam Eropah" dan dengan itu membolehkan "persaraan Eropah dari politik dunia" (Harper, Mimpi Amerika Eropah: Franklin D. Roosevelt , George F. Kennan, dan Dekan G. Acheson, Cambridge UK, 1996).

Di bawah bayang-bayang bantuan ekonomi Amerika dan reka bentuk keselamatan Eropah dimusnahkan oleh perang yang mencatatkan laluan baru ke arah pascamodernism dari negara bangsa yang berperang yang telah digunakan benua itu pada masa lalu. Akhirnya, Kesatuan Eropah (EU) dilahirkan, di mana nasionalisme akhirnya ditindas dan kedaulatan negara memberi laluan kepada pihak berkuasa transnasional yang dipengerusikan di Brussels. Eropah kagum dengan penciptaan pascamoden mereka dan dianggap sebagai evolusi semula jadi dari model negara bangsa. Penyokong terkemuka model ini, Robert Cooper sebagai penasihat kepada bekas Perdana Menteri Tony Blair, berkata, "Sistem pascamoden di mana kita Eropah hidup tidak bergantung pada kira-kira; ia juga tidak menekankan kedaulatan atau pemisahan hal-ehwal tempatan dan asing itu Kesatuan Eropah telah menjadi satu sistem yang maju untuk campur tangan bersama dalam hal ehwal dalam negeri masing-masing, untuk bir dan sosej ... Adalah penting untuk menyedari apa revolusi luar biasa ini. " (Imperialisme baru liberal, The Guardian Ahad 7 April 2002,). Walau bagaimanapun, kelahiran negeri pascamoden datang pada kos. EU ada kedudukan untuk mencabar keunggulan Amerika di dunia dan kehilangan banyak tanah jajahan di Amerika Syarikat. Amerika bekerja beberapa cara untuk menundukkan Kesatuan Eropah (EU), terutamanya yang paling berkuasa di Jerman : kuasa NATO, pengembangan Kesatuan Eropah (EU) termasuk negara-negara anggota baru, dan penggunaan mata wang tunggal, iaitu EURO.

Melalui pendekatan ini, Amerika telah berjaya untuk mengawal kuasa ekonomi dan ketenteraan di Eropah. Ini berterusan sehingga kejatuhan Lehman saudara-saudara, yang membawa kepada permulaan kemelesetan ekonomi semasa. Krisis kewangan Amerika adalah punca sebenar di sebalik kegawatan ekonomi dan politik di Eropah. Ia adalah penglibatan keruntuhan Kesatuan Eropah (EU) dan dengan itu melemahkan beberapa puluh tahun keutamaan Amerika ke atas hal ehwal Eropah. Mungkin, Jerman akan timbul dari runtuhan EU sebagai kuasa besar yang mampu bukan sahaja menggagalkan kepentingan Amerika di Eropah, tetapi menggantikan sebagai pembekal utama keamanan dan keselamatan di benua. Ketenteraan euro-krisis dan Jerman tidak telah diserahkan Berlin untuk membuang politik Eropah dalam imej mereka sendiri.

Kata lain adalah bahawa dalam konteks sejarah Eropah pengalaman pascamoden yang benar-benar penyimpangan dari biasa. Pelupusan di Eropah adalah untuk menjauhkan diri keamanan dan melibatkan diri dalam peperangan antara yang didorong oleh nasionalisme tidak terkawal dan usaha untuk kekuasaan ke atas negara-negara lain.

Dunia Arab sekarang berhutang banyak struktur institusi dan politik kepada kuasa-kuasa Eropah lama yang dijajah itu. Walau bagaimanapun, selepas tahun 1945, Amerika muncul sebagai negara yang terkemuka di dunia dan masuk ke dalam dunia Arab dengan niat untuk menyesarkan pengaruh British dan Perancis, dan merampas telaga minyak di Timur Tengah. Jabatan negeri Amerika menyifatkan ada sebagai "[Timur Tengah] sumber bukan kuasa strategik, dan salah satu daripada hadiah-hadiah material yang terbesar dalam sejarah dunia."

Amerika tidak mempunyai niat untuk merombak rejim negara, sebaliknya dia cuba untuk meletakkan ejen sendiri untuk menjalankan rejim-rejim ini dan pada masa yang sama membuat dakwaan palsu tentang memberikan kebebasan dan demokrasi di seluruh dunia. Amerika bersenjata dengan "Doktrin Truman" meneruskan untuk melucutkan dunia Arab kebebasan dari kezaliman dan keupayaan untuk memerintah untuk diri mereka sendiri. Mereka secara terselindung rejim-rejim ini untuk menjaga penduduk Arab yang dipenjarakan dan lemah. Tetapi pada tahun 2011, pemberontakan popular tercetus di seluruh rantau ini, hapuskan beberapa kezaliman, dan tidak stabil pemerintahan politik Amerika telah begitu cermat dan teliti meletakkan bersama-sama.

Hari ini lanskap politik tidak lagi dikuasai oleh golongan sekular; gelombang baru kebangkitan Islam telah disegerakan untuk mengisi kekosongan. Di Maghribi, Tunisia, dan Mesir politik Islam pada kekuasaan dan dominasi yang menyelimuti medium politik. Kemungkinan besar Libya dan Yaman akan menyusul. Tiada apa-apa jua melambangkan trend Islam yang lebih baik daripada kacau yang disebabkan oleh Hamadi Jebali Tunisia sederhana Perdana Menteri yang disebut untuk masa kini sebagai "saat di negeri yang baru, dan diharapkan Khalifah" dan bahawa "pembebasan Tunisia akan , Insya-Allah, membawa pembebasan Baitul Maqdis. " Jika sederhana mempunyai reka bentuk yang tersergam megah yang membangkitkan seorang Khalifah, maka kerana seseorang hanya boleh imej yang apa yang kebanyakan rakyat jelata Arab iri hati.

Konsep negara bangsa asing kepada dunia Arab, dan diimport ke rantau ini oleh kuasa-kuasa Eropah. Kecenderungan golongan Arab adalah untuk tertarik kepada khalifah-sistem politik yang menghalang mereka bersatu di bawah pemimpin tunggal untuk lebih seribu tahun. Dan pastinya dunia Arab teguh pada lintasan itu, tidak kira apa yang kerajaan Amerika untuk menggambarkan.

Amerika berusaha untuk menguruskan penurunan, nasib dua sistem politik akan berubah untuk selama-lamanya. Dunia akan kembali ke pra-1945 model - dunia multipolar, yang didominasi oleh pusat-pusat pengaruh geopolitik yang berbeza, dengan Negara Islam Global (Daulah Khilafah) pasti bakal menerajui.
[ khilafah.com / arrayah.info ]

Abed Mustafah (Terjemahan Bahasa Melayu oleh Abu Idris)
4 Disember 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan